راز مرگ جغد سبز «دولینگو» چیست؟
کمپین تبلیغاتی عجیب «دولینگو»، رشد ۲۵ درصدی کاربران را به همراه داشت.

به گزارش گروه جوان آوش، «دولینگو» یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای آموزش زبان در جهان بهتازگی با کمپین تبلیغاتی جدیدی تحت عنوان «مرگ Duo» کاربران را غافلگیر کرده است. جغد سبزرنگ و نمادین این اپلیکیشن که سالها بهعنوان یک یادآور سختگیر برای کاربران شناخته میشد، حالا بهصورت نمادین درگذشته است.
میلیونها کاربر اپلیکیشن دولینگو از خواب بیدار شدند و با خبری عجیب روبهرو شدند: Duo، جغد سبز و معروف دولینگو دیگر در میان ما نیست.
روی صفحات مجازی بنرهای سیاهرنگی ظاهر شده بود که از فوت Duo خبر میدادند. پستهایی با مضمون «استراحت در آرامش، Duo» در سرتاسر اینترنت دستبهدست میشد.
هیچکس نمیدانست چه اتفاقی افتاده است. بعضی گمانهزنی میکردند که شاید Duo بهدلیل بیتوجهی کاربران دیگر مرده است. بعضی دیگر نظریههای عجیبی مطرح میکردند که شاید Duo بیش از حد تلاش کرد تا کسی را مجبور به تمرین کند و خودش از کار افتاد.
در این میان، برندهای بزرگ دنیا هم وارد ماجرا شدند. «والمارت» در یک پیام تسلیت نوشت:
«Duo، تو برای همیشه در قلبهای ما زنده خواهی ماند.»
پینترست تصویری منتشر کرد که روی آن نوشته شده بود:
«یک دقیقه سکوت برای جغدی که هرگز تسلیم نشد.»
بازگشت از مرگ!
درحالیکه جهان اینترنت سوگوار از دست دادن این جغد سبز رنگ بود، ناگهان دولینگو پرده از این راز برداشت: Duo نمرده است! بلکه این فقط یک ترفند تبلیغاتی بوده است.
دولینگو با انتشار ویدئویی اعلام کرد که این کمپین تنها برای جلب توجه کاربران طراحی شده است. Duo از انتظار برای کاربرانی که درسهایشان را نیمهکاره رها کرده بودند، دق کرده بود! این کمپین قرار بود آنهایی را که تمرینهای خود را نیمهتمام گذاشته بودند، به اپلیکیشن بازگرداند و به آنها یادآوری کند که وقت یادگیری است.
با این شوخی تبلیغاتی دولینگو نهتنها توانست میلیونها کاربر را درگیر کند، بلکه بهطرز هوشمندانهای کاربران غیرفعال را دوباره به یادگیری زبان ترغیب کرد. Duo از مرگ برگشت، اما این بار با پیامی قویتر: یادگیری زبان را نیمهکاره نگذار!
جزئیات کمپین
این کمپین با انتشار پستهایی در شبکههای اجتماعی آغاز شد که در آنها اعلام شد جغد دولینگو دیگر زنده نیست. بسیاری از کاربران ابتدا این خبر را شوکهکننده تلقی کردند، اما خیلی زود مشخص شد که این فقط یک حرکت خلاقانه برای جلب توجه کاربران و تشویق آنها به استفاده مجدد از اپلیکیشن است.
برندهای معروفی مانند والمارت و پینترست نیز به این شوخی پیوستند و با انتشار پستهایی درباره «یادبود Duo» بر موج تبلیغاتی این کمپین سوار شدند. این حرکت بازتاب گستردهای در میان کاربران شبکههای اجتماعی داشت و بحثهای زیادی پیرامون آن شکل گرفت.
دولینگو با این کمپین قصد داشته کاربران را به اپلیکیشن بازگرداند و آنهایی را که درسهایشان را نیمهکاره رها کردهاند، ترغیب کند که دوباره به یادگیری ادامه دهند. درواقع این حرکت نوعی ترفند برای جلب توجه کاربران غیرفعال و یادآوری اهمیت تداوم یادگیری زبان بود.
واکنشها و تاثیرات؛ مرگ Duo جواب داد
این کمپین با استقبال گستردهای از سوی کاربران مواجه شد. برخی آن را یکی از خلاقانهترین کمپینهای بازاریابی دیجیتال دانستند، درحالیکه برخی دیگر آن را عجیب و غیرمنتظره توصیف کردند. این موضوع بار دیگر نشان داد که دولینگو در استفاده از روشهای غیرمتعارف بازاریابی بسیار موفق عمل میکند.
«مرگ Duo» یک کمپین بازاریابی هوشمندانه بود که نشان داد چگونه میتوان از طنز و شوک برای جلب توجه مخاطبان استفاده کرد. این اقدام نهتنها باعث افزایش تعامل کاربران با دولینگو شد، بلکه بهعنوان نمونهای موفق از بازاریابی دیجیتال در ذهنها باقی خواهد ماند. دولینگو بار دیگر ثابت کرد که در دنیای بازاریابی روشهای غیرمتعارف میتوانند تاثیرگذاری بالایی داشته باشند.
بر اساس دادههای Similarweb، این کمپین نتایج خیرهکنندهای برای دولینگو به همراه داشت. اول اینکه تعداد کاربران فعال ماهانه در اندروید نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت. دانلود جهانی این اپلیکیشن در اندروید تنها یک روز پس از کمپین نیز ۳۸ درصد رشد داشت. نتیجه دیگری که میتوان به عنوان یک دستاورد معرفی کرد این بود که جستجوهای مرتبط با دولینگو در وب ۵۸ درصد افزایش پیدا کرد.