سفر به قلب ویرانی با La Quimera
بازی La Quimera تنها در ۷۲ ساعت نخست انتشارش بیش از ۲۵۰ هزار بار در استیم دانلود شد و با میانگین امتیاز ۸.۴ از ۱۰ در نقدهای اولیه به یکی از پدیدههای شوتر مستقل در سال ۲۰۲۵ تبدیل شده است.

در دنیایی فروپاشیده میان واقعیت و توهم «La Quimera» با فضاسازی خیرهکننده و گیمپلی تاکتیکی بازیکنان را به تجربهای نو در ژانر شوتر علمی-تخیلی دعوت میکند. این بازی مستقل از استودیوی Reburn تلاش کرده تا سنتهای تیراندازی اولشخص را به شیوهای داستانمحور و هنری بازآفرینی کند.
یک چشمانداز پسافاجعه با رگههای عرفان
La Quimera روایتگر آیندهای است که در آن دولتهای کلاسیک دیگر وجود ندارند و جای خود را به شرکتهای نظامی و قدرتهای متمرکز غیردولتی دادهاند. بازی در منطقهای خیالی در آمریکای جنوبی به نام Nuevo Caracas جریان دارد. شهری آلوده، خفه و چندلایه که در آن تکنولوژی پیشرفته با آیینها و اسطورههای محلی درهم تنیده شده است.
طراحی جهان بازی نهتنها از لحاظ بصری غنی است، بلکه با لایههای داستانی عمیق، پرسشهایی درباره واقعیت، هویت و کنترل ذهن را مطرح میکند. بازیکن در نقش عضوی از یک شرکت نظامی خصوصی قرار میگیرد که ماموریتهایی با اهداف مبهم و مرزهای اخلاقی سیال دارد.
مکانیزمهایی تازه در کالبدی آشنا
در نگاه اول La Quimera یک شوتر اولشخص بهنظر میرسد، اما خیلی زود مشخص میشود که با تجربهای فراتر از کلیشههای ژانر طرف هستیم. ویژگیهایی مانند اسکلت بیرونی قابل تنظیم، سیستم همراه هوش مصنوعی و حالت Co-op سهنفره، به بازی عمق تاکتیکی دادهاند.
از دیگر جذابیتهای گیمپلی میتوان به تنوع دشمنان اشاره کرد؛ از مزدوران انسانی با رفتارهای هوشمند گرفته تا موجوداتی نیمهسایبورگ که از آیینهای بومی الهام گرفتهاند.
هر مرحله از بازی از جنگلهای مهگرفته گرفته تا زیرزمینهای مرطوب و تکنولوژیک، تجربهای متفاوت از مبارزه و کاوش را به همراه دارد.
استودیویی از دل خاکستر جنگ، تا مرز خلاقیت
La Quimera محصول استودیوی اوکراینی Reburn است. این تیم از دل تغییرات ساختاری استودیو معروف 4A Games متولد شد. پس از جدایی از بخش مالت اعضای Reburn تصمیم گرفتند مستقل باشند و نام جدیدشان را در فوریه ۲۰۲۵ اعلام کردند.
تیم سازنده متشکل از بیش از ۱۰۰ نفر است که سابقه کار روی بازیهایی چون Metro Exodus و S.T.A.L.K.E.R. را دارند. استفاده از نسخه اختصاصی Unreal Engine 4 و بهرهگیری از مشاوران هنری سینمایی همچون Nicolas Winding Refn، باعث شده تا خروجی نهایی شباهتی به بازیهای کلاسیک نداشته باشد.
واکنشها؛ میان امید و تردید
انتشار La Quimera در تاریخ ۷ مه ۲۰۲۵ با بازخوردهای متفاوتی مواجه شد. برخی رسانهها مانند IGN و Eurogamer بازی را بهخاطر فضاسازی نوآورانه، موسیقی عمیق و نورپردازی سینمایی تحسین کردند. در مقابل منتقدانی نیز بودند که به داستان گسسته و مدت کوتاه کمپین (حدود ۵ ساعت) اشاره کردند.
استودیوی Reburn در واکنش به این نقدها اعلام کرده که نسخه دسترسی زودهنگام بخشی از پروژهای بزرگتر است و محتواهای جدیدی در راهاند. این محتواها شامل ماموریتهای جدید، دیالوگهای سینمایی بیشتر و گسترش خط داستانی خواهند بود.
یک قدم تا جاودانگی یا یک تجربه ناقص؟
La Quimera بازی است که در مرزهای هنر، تکنولوژی و روایت حرکت میکند. گرچه ایرادهایی چون مدت زمان کوتاه یا ضعف برخی شخصیتها در روایت مطرح هستند، اما جسارت و اتمسفر آن چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت.
در جهانی که بازیهای شوتر بیشتر به تکرار مکانیکهای قبلی بسنده میکنند، La Quimera تلاش کرده با شجاعت مخاطب را به تفکر وادارد. حتی اگر هنوز مسیر تکامل خود را کامل نپیموده باشد.