کتاب «ریتم مولانا» منتشر شد
«ریتم مولانا» عنوان یکی از تازهترین محصولات منتشر شده حوزه موسیقی در بخش تالیف و پژوهش است که طی روزهای گذشته به قلم رامتین کاکاوندی و مقدمه میرجلالالدین کزازی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
کتاب «ریتم مولانا» به نویسندگی رامتین کاکاوندی نویسنده، پژوهشگر، مدرس و نوازنده موسیقی با مقدمهای از میرجلالالدین کزازی منتشر شد.
وی درباره اهداف خود برای انتشار این اثر تالیفی توضیح داد: مهمترین مسالهای که باعث شد شروع به نوشتن این کتاب کنم، مبحث تلفیق شعر و موسیقی بود. در این سالها میبینم آهنگسازانی را که رغبت بسیار به ساخت آهنگ با اشعار مولانا را دارند. اما آثاری را شنیدهام که شوربختانه در آنها استفاده صحیح از مبحث پیوند شعر و موسیقی نشده است و گویا برخی درک درست از وزن اشعار و شناخت اوزان عروض و تکنیکهای علمی ادبیات ندارند. در کتاب «ریتم مولانا» منحصرا به این موضوع یعنی استفاده درست از اشعار مولانا در ساخت تصنیف پرداختهام.
کاکاوندی ادامه داد: معمولا یک آهنگساز برای ساخت تصنیف از ۲ شیوه استفاده میکند اول اینکه ملودی ابتدایی را میسازد و بعد شعری را بر اساس حس فواصل و ریتم انتخاب میکند یا برعکس بر اساس حس و مضمون شعر و ریتم درونی و اوزان عروضی آن شعر شروع به ساخت و پرداخت موسیقی میکند. بنده در این کتاب کوشیدهام که هر ۲ شیوه را برای آهنگساز به صورت مشروح توضیح دهم.
وی درباره دیگر فعالیتهای تالیفی و اجرایی خود گفت: انتشار مجموعه دوم «هفت آهنگ برای سه تار»، تالیف نمایشنامهای به عنوان «تبرئه شمس» با پرداخت به وجوه پنهان زندگی شمس تبریزی و همسرش کیمیا خاتون و تولید آلبومی به نام «یادگار باغ انار» در قالب پروژهای که برای کوارتت زهی تنظیم شده از جمله فعالیتهایی است که قرار است در ماههای آینده پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
رامتین کاکاوندی از جمله هنرمندان عرصه موسیقی است که تاکنون آلبومهای «پلی به سوی خورشید (در چهارچوب موسیقی مقامی تنبور)»، «آمد ندید برفت (در چهارچوب موسیقی دستگاهی ایران)»، «مرنو (در چهارچوب موسیقی کلاسیک و ارکسترال)»، «ضرب آهنگ (در چهارچوب موسیقی مقامی و خانقاهی دف)»، «یادگار روزگار تار (در چهارچوب موسیقی دستگاهی ایران)» را منتشر کرده است.
تالیف کتابهای «هفتاد و دو مشق تنبور (دوره مقدماتی)»، «هفتاد و دو مقام تنبور (دوره متوسطه)»، «هفتاد و دو مبنای تنبور (دوره عالی)»، «شیوه نوین آموختن دف (دوره مقدماتی)»، «همزاد همرنگ هراس (دوره متوسطه دفنوازی)»، «خوف دره خاموش (هفت قطعه برای سهتار)»، «مروارید مست بیداری (ده قطعه برای تار و سهتار)»، «هفت آهنگ برای سهتار ۱ (دوره عالی)» از دیگر فعالیتهای وی در عرصههای پژوهشی محسوب میشود.