اختصاص نیمی از بودجه شهرداری تهران به توسعه حمل و نقل عمومی
توسعه حمل و نقل عمومی بر اساس آنچه در بودجه سال آینده شهرداری آمده اولویت مدیریت شهری خواهد بود. به گفته رئیس شورای شهر و شهردار تهران نیمی از بودجه 231 هزار میلیارد تومانی شهرداری در سال آینده به توسعه ناوگان اتوبوس، خرید واگن مترو و تکمیل خطوط مترو اختصاص خواهد یافت.

به گزارش آوش، رسیدگی به بودجه شهرداری تهران امروز در صحن شورای شهر آغاز شده است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم در این جلسه حضور داشت گفته ۵۰ درصد از بودجه به حمل و نقل اختصاص دارد و این بزرگترین پیام بودجه است. به گفته او شهرداری و شورا اهتمام خود را بر افزایش بودجه بخش حمل و نقل به کار گرفتهاند.
زاکانی درباره رونمایی از بسته حمل و نقلی که حضور رئیس دولت در پایان هفته انجام خواهد شد هم گفته از تراموا، اتوبوس و تاکسی برقی در این بسته رونمایی میشود. در این بسته قرارداد خطوط ۸ و ۹ نیز در جلسهای امضا خواهد شد و موضوع ون، موتورسیکلت و اسکوتر در مراحل بعدی قرار دارد.
بودجه پیشنهادی شهرداری ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بوده که در کمیسیون تلفیق شورای شهر این رقم به به ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره جزئیات این بودجه گفته از این میزان بودجه، پنج هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و واگن مترو اختصاص داده شده است.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم گفته پنج هزار میلیارد تومان دیگر برای توسعه حمل و نقل عمومی به این بودجه اضافه خواهد شد.
تهران به گفته علیرضا زاکانی شهردار تهران این شهر هم در زیرساختها و هم در ناوگان «دچار یک عقب افتادگی تاریخی» است چرا که در حال حاضر تنها 34 درصد از رفت و آمدها در شهر با حمل و نقل عمومی انجام میشود و 66 درصد بقیه خودروهای شخصیاند.
این وضعیت به علت بیتوجهی دولتها به نقش حمل و نقل عمومی در شهرها و تحریمهای سنگین ایجاد شده است. نیمی از هزینه ساخت و تجهیز خطوط مترو و خرید واگن برعهده دولت است که بیشتر دولتها در 20 سال گذشته به این تعهد خود به صورت کامل عمل نکردهاند.
شهرداری قول داده بود که تا پایان امسال 3500 دستگاه اتوبوس جدید وارد تهران شود این در حالیست که تهران حداقل نیازمند 11 هزار دستگاه اتوبوس است. شهرداری تهران هفته گذشته هم آزمایش تراموا را در یکی از خطوط آغاز کرده است. قرار است در پایان هفته هم از179 دستگاه اتوبوس برقی رونمایی شود.
بیشتر اتوبوسهای برقی از چین خریداری شدهاند. قراداد این خریدها در پی سفر سال گذشته شهردار تهران به چین منعقد شد. شهردار تهران در گزارشی که از این سفر به شورای شهر ارائه کرد از خرید ۷۵۱ واگن مترو، یک میلیون دستگاه ون، موتورسیکلت و اتوبوس، ساخت خط ۱۱ متر و امضای قرارداد تفاهمی برای احداث خط 9 مترو و تونل شهید متوسلیان خبر داده بود.
زاکانی ارزش این قراردادها در بخش حمل و نقل را یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو اعلام کرده که شامل خرید ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی است.
خرید این میزان اتوبوس از چین باعث اعتراض خودروسازان داخلی شد اما سخنگوی شهرداری تهران میگوید قیمت اتوبوسهای خارجی حدود ۹۰ هزار یورو ارزانتر از اتوبوسهای داخلی است. به گفته عبدالمطهر محمدخانی قیمت تمامشده اتوبوسهای خارجی همراه با عوارض گمرکی ۲۸۰ هزار یورو بوده است.
با اختصاص این بودجه به نظر میرسد عزم شهرداری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی جدی است اما اختصاص بودجه به حمل و نقل به معنای عملیشدن واقعی این وعدهها نیست. درآمد شهرداری به فروش تراکم و عوارض ساخت و ساز وابسته است و اغلب این بودجه به صورت کامل محقق نمیشود.
حالا شهردار تهران در پایان هفته در کنار رئیس دولت از اتوبوسهای برقی تازهوارد و بسته حمل و نقلی که پیشتر درباره آن گفته بود رونمایی خواهد کرد. شاید قرارگرفتن دولت در کنار شهرداری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران بتواند گرهای از مشکل ترافیک و آلودگی هوای پایتخت باز کند.