به روز شده در
کد خبر: ۱۰۲۷
بررسی مشکلات تاکسی‌های برقی در تهران؛

رویای سبزی که می‌تواند کابوس شود

50 درصد کرایه بیشتر، 100 درصد تردید مصرف‌کنندگان

رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرده که نرخ کرایه تاکسی‌های برقی ۵۰ درصد بیشتر از تاکسی‌های معمولی خواهد بود. وقتی صحبت از کاهش آلودگی هوا می‌شود یکی از گزینه‌ها تاکسی‌های برقی به حساب می‌آید که به گفته مسئولان و کارشناسان، نیاز امروز تهران است، اما آیا راننده‌های تاکسی از ورود آنان به ناوگان حمل و نقل عمومی استقبال می‌کنند؟

رویای سبزی که می‌تواند کابوس شود

به گزارش آوش، ۵۰ درصد کرایه بیشتر برای تاکسی‌های برقی. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرده است که نرخ کرایه تاکسی‌های برقی ۵۰ درصد بیشتر از تاکسی‌های معمولی خواهد بود. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که بخشی از آلودگی هوا در کلان‌شهری مانند تهران عمدتاً ناشی از خودروهای در حال حرکت است. حال، پرسش اصلی این است که آیا رانندگان تاکسی انگیزه‌ای برای استفاده از این خودروهای برقی دارند؟

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، اعلام کرده که تاکنون ۱۷۵ دستگاه تاکسی برقی به رانندگان تحویل داده شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که روند ورود این تاکسی‌ها کند و همراه با چالش‌های متعددی باشد.

جایگاه‌های شارژ؛ چالشی دیگر

یکی از مشکلات اساسی تاکسی‌های برقی، کمبود جایگاه‌های شارژ است. بسیاری از رانندگان از این مسئله گلایه دارند و معتقدند که نبود زیرساخت مناسب، آنها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. نادر، یکی از رانندگان تاکسی در تهران، می‌گوید: «حتی جایگاه‌های برق هم وجود ندارد. از طرف دیگر، لوازم یدکی این ماشین‌ها بسیار گران است. مثلاً هزینه تعویض باتری که گفته می‌شود سه سال کار می‌کند، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.»

با وجود اینکه ورود تاکسی‌های برقی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، اما بسیاری از رانندگان تاکسی، این خودروها را از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نمی‌دانند. آقای رمضانی، که ۴۰ سال است تاکسی‌ران است، می‌گوید: "مردم استقبال نمی‌کنند، چون اگر ماشین تصادف کوچکی هم داشته باشد، نمی‌توان برای خرید قطعات به بازار رفت. بنابراین، به درد نمی‌خورد."

مهرداد، راننده ون، نیز به مسائل مالی اشاره می‌کند: «نمی‌ارزد که برای ۱۵ میلیون تومان درآمد ماهانه، با ماشین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در خط بود. هزینه زندگی ۵۰ میلیون تومان است. حتی اگر درآمد تاکسی به ۲۵ میلیون تومان هم برسد، باز هم نمی‌صرفد.»

توسعه حمل‌ونقل برقی یکی از راهکارهای جهانی برای کاهش آلودگی هوا و وابستگی به سوخت‌های فسیلی است. در بسیاری از کشورها، دولت‌ها با ارائه تسهیلات مناسب، رانندگان را به استفاده از خودروهای برقی تشویق می‌کنند. اما در ایران، به گفته تشکری‌هاشمی، این روند با چالش‌های زیادی همراه است. وی معتقد است که ورود تاکسی‌های برقی باید تدریجی باشد و ابتدا تجربه کافی در این زمینه کسب شود.

با توجه به مشکلات اقتصادی رانندگان، نبود زیرساخت‌های لازم و عدم استقبال مسافران، به نظر می‌رسد که ورود تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران نیازمند برنامه‌ریزی و آینده‌نگری دقیق‌تر است وگرنه به جای رویای سبز ممکن است به کابوس اقتصادی تبدیل شود.

برچسب ها

ارسال نظر

آخرین اخبار