زنان ۹ درصد معتادان کشور را تشکیل میدهند!
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: بر اساس آخرین پیمایش سازمان ملل، بین افراد ۱۵ تا ۶۵ سال، ۶/۲ افراد دارای اعتیاد هستند و بیش از ۳۳۰ میلیون نفر در دنیا به موادمخدر اعتیاد دارند؛ البته آمار پنهان در حوزه موادمخدر زیاد است و آمار اعلام شده آمار نهایی نیست.
نشست خبری حسین ذوالفقاری، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، امروز دوشنبه یکم تیرماه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
ذوالفقاری گفت: براساس آخرین پیمایش سازمان ملل بین افراد ۱۵ تا ۶۵ سال، ۶/۲ افراد دارای اعتیاد هستند و بیش از ۳۳۰ میلیون نفر در دنیا به موادمخدر اعتیاد دارند؛ البته آمار پنهان در حوزه موادمخدر زیاد است و آمار اعلام شده نهایی نیست.
او افزود: سال گذشته کشفیات تریاک ۱۲۰ تن بود؛ درحالی که کشفیات سالهای قبل از آن بیش از ۷۰۰ تن بوده است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در قاره آمریکا حدود ۱۰۵ میلیون نفر، در آسیا ۱۰۵ میلیون نفر و در آفریقا ۷۴ میلیون نفر مصرفکننده موادمخدر هستند.
ذوالفقاری گفت: حدود یکچهارم مصرفکنندگان موادمخدر در جهان را زنان تشکیل میدهند و این آمار در ایران حدود ۹ درصد است.
او گفت: روند اعتیاد زنان در کشور افزایشی است، با این حال ایران همچنان در مقایسه با میانگین جهانی وضعیت بهتری در این حوزه دارد.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: در طول جنگ، یکهزار و ۹۵۱ دستگاه خودرو از طریق دبیرخانه ستاد در اختیار بخشهای مختلف قرار گرفت و ۶۷ ساختمان در نقاط مختلف کشور به رفع نیازهای ضروری دستگاهها اختصاص پیدا کرد.
ذوالفقاری از حمله به نزدیکی یکی از مراکز نگهداری معتادان متجاهر در ایام جنگ، خبر داد و گفت: پس از این حمله که در نزدیکی یکی از مراکز ماده ۱۶ رخ داده بود، با هماهنگی دادستانی استان، مددجویان مرکز فوق به سرعت به نقطه دیگری منتقل شدند.
او گفت: یکی از مراکز ماده ۱۶ در جنگ مورد اصابت قرار گرفت و تخریب و مستندات آن به مراجع بینالمللی ارائه شد و خوشبختانه هیچگونه تلفات جانی از مددجویان و کارکنان این مراکز گزارش نشد.
کشت خشخاش همچنان ممنوع است!
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اضافه کرد: میزان کشفیات موادمخدر در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ حدود ۳ درصد افزایش داشته است؛ با وجود این افزایش، روند کلی کشفیات موادمخدر در سالهای اخیر کاهشی بوده و به حدود یکسوم سالهای گذشته رسیده است و این موضوع عمدتاً ناشی از تغییر الگوی تولید موادمخدر بهویژه در افغانستان و کاهش تولید تریاک است.
ذوالفقاری تاکید کرد: بر اساس ماده ۴۱ قانون مبارزه با موادمخدر، هرگونه کشت موادمخدر در کشور ممنوع بوده و تا این لحظه که صحبت میکنم کشت خشخاش همچنان غیرقانونی است و هیچ مجوزی برای کشت صادر نشده است؛ در صورت موافقت دستگاههای مسئول، کشت شقایق الیفرا و کشت شاهدانه اجرایی خواهد شد.
ذوالفقاری اضافه کرد: تنها موارد استثنایی که در قانون پیشبینی شده، مربوط به برخی فعالیتهای تحقیقاتی و دارویی با مجوزهای مشخص قانونی است و هیچگونه مجوزی برای کشت گسترده موادمخدر در کشور وجود ندارد.
او یادآور شد: پروندههای زیادی درخصوص کشت خشخاش تشکیل شده است البته آلودگی به کشت مواد مخدر محدود به چند استان است و برای مقابله با آن برنامهریزیهای لازم انجام شده است.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از اجرای طرح جامع پیشگیری و مقابله با کشت غیرمجاز موادمخدر خبر داد و افزود: برای همه دستگاهها از جمله وزارت جهاد کشاورزی، دستگاههای قضایی، انتظامی، اطلاعاتی، استانداریها، فرمانداریها، بخشداریها و دهیاریها وظایف مشخصی تعیین شده است.