EN
به روز شده در
کد خبر: ۶۰۷۹۸

تصویب اساسنامه سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی

طبق اعلام معاون رییس جمهور، با همکاری وزرای نفت، نیرو و رییس سازمان برنامه و بودجه اساسنامه سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی به تصویب رسید.

تصویب اساسنامه سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی

اسماعیل سقاب اصفهانی- رییس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی در چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران اظهار کرد: تعداد زیادی از شهروندان هر ساله دچار حادثه می‌شوند که نشان‌دهنده ضعف سیستم حمل و نقل است که باید برای آن تدبیری شود.

وی افزود: شاید اگر سیستم حمل و نقل مناسبی داشته باشیم، چنین حوادث و اتفاقی برای بسیاری از خانواده‌ها رخ نمی‌داد. خبر خوب این است که با همکاری وزرای نفت، نیرو و رییس سازمان برنامه و بودجه، اساسنامه سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی تصویب شد. شایان ذکر است این اقدام با همکاری چند دستگاه انجام شده است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه پس از مطالعات گسترده، به این نتیجه رسیدیم که مادرِ ناترازی‌های ایران، ناترازی انرژی است، تصریح کرد: در حال حاضر  بخشی از  ناترازی را در قالب قطعی‌ها، محدودیت‌ها و دغدغه‌های روزمره مشاهده می کنیم اما ابعاد بسیار وسیع‌تری پشت آن وجود دارد. درواقع این ناترازی ما را وارد چرخه‌ای کرده که یک سوی آن تورم است و سوی دیگر افزایش نرخ ارز؛ چرخه‌ای که بارها تکرار شده است.

سقاب اصفهانی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر دولتی که سر کار می‌آید، با وجود تلاش‌های فراوان، عملکرد خود را ارائه می‌کند اما وضعیت بهتر نمی‌شود، تاکید کرد: دلیلش این است که سیاست‌هایی که این چرخه شوم را ایجاد کرده‌اند، ایراد اساسی دارند. تا زمانی که تصمیم نگیریم یک بار برای همیشه از معلول‌ها فاصله بگیریم و علت‌های ریشه‌ای را حل کنیم، این روند ادامه‌دار خواهد بود. بازی با قیمت انرژی هم یکی از همین معلول‌هاست.

معاون رییس جمهور در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: پیش‌تر تصور می‌کردیم که اگر قیمت گازوئیل را پایین نگه داریم، می‌توان ترانزیت منطقه را در اختیار گرفت. برخی هنوز معتقدند که کشنده محور حکمرانی است؛ در حالی‌که در بسیاری کشورها، دولت فقط ریل را نگه می‌دارد و کشنده و واگن را به بخش خصوصی می‌سپارد. اگر ما هم اجازه دهیم بخش خصوصی قطار کامل راه‌اندازی کند، بخش بزرگی از حمل‌ونقل جاده‌ای و مصرف گازوئیل کاهش می‌یابد و بنادر خشک توسعه پیدا می‌کنند.

معاون رییس جمهور گفت: باید یک سیاست درست و شفاف اعلام کنیم که کشنده‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و اجازه دهیم بخش خصوصی قطار کامل راه‌اندازی کند. اگر چنین اقدامی انجام شود در کمتر از یک سال، بنادر خشک کشور توسعه می‌یابد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار