علیمردانی: در شاخص بالای آلایندگی، مدارس و ادارات باید تعطیل شوند
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واقعیت این است که تعطیلی راهکار ریشهای برای بحران آلودگی هوا به شمار نمیرود اما اگر درجه آلودگی در حدی باشد که آسیب جدی به سلامت جامعه بزند، باید تمام ادارات و مدارس تعطیل شود تا تردد شکل نگیرد.
منصور علیمردانی، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که از نگاه شما سلامت دانشآموزان در شرایط آلودگی هوا در اولویت است یا بحث آموزش؟ بیان کرد: هوای تهران، هوای مدرسهها نیست؛ هوای همه مردم است. تعطیلی مدارس و برخی موارد دیگر معمولاً برای کاهش ترددهاست اما متأسفانه میبینیم در عمل چنین اتفاقی نمیافتد. حتی امروز هم که ادارات رسمی تعطیل هستند، میزان تردد در تهران کم نیست. اما در روزهایی که تعطیلی وجود ندارد، پدر و مادرها برای رفتن به محل کار، فرزندشان را به مدرسه میبرند یا سرویسها دنبالش میروند.
ما پلتفرمهای آموزش مجازی قوی در کشور نداریم
وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف از تعطیلی مدارس این است که از میزان آلودگی به واسطه کاهش تردد خودروها کم شود، اظهار کرد: وگرنه این هوا در همه منازل وجود دارد؛ هیچ خانهای هوای اختصاصی ندارد. بالاخره درها و پنجرهها باز و بسته میشود و هوا جریان دارد. اینکه بگوییم سلامت مهمتر است یا آموزش، موضوعی نیست که بتوان آن را دوگانه کرد. باید هر دو را با هم دید. اما ما در ایام کرونا تجربه آموزش مجازی را داشتیم که تجربه موفقی نبود. باید قبول کنیم پلتفرمهای آموزشی درستی نداریم که بگوییم اگر تعطیل کنیم، آموزش به درستی ادامه پیدا میکند. بنابراین تعطیلی مدارس چندان تأثیری که از آن انتظار داریم نخواهد داشت.
اگر شاخص آلودگی در حدی است که به سلامت جامعه آسیب میزند باید ادارات و مدارس تعطیل شود
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما به اندازه کافی تعطیلات داریم، تصریح کرد: این تعطیلات برنامهریزی دانشآموزان، خانوادهها، مردم و حتی بازار را به هم میریزد. البته من دقیقا نمیدانم میزان آلودگی در چه حدی است؛ اما اگر درجه آلودگی در حدی باشد که آسیب جدی به سلامت جامعه بزند، باید تمام ادارات هم تعطیل شود تا تردد شکل نگیرد.
باید فرهنگ عدم استفاده از خودروی شخصی را تقویت کنیم
وی با اشاره به راهکارهای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران، تاکید کرد: اما تعطیلی راهکار ریشهای نیست. بهتر است وسایل حملونقل عمومی را افزایش دهیم و در دسترس همه قرار دهیم. فرهنگ استفاده نکردن از خودرو و موتورسیکلت شخصی را باید تقویت کنیم. به خصوص که میزان آلایندگی و سوخت ناقص در موتورسیکلتهای بنزینی که تعدادشان در تهران بسیار زیاد است، یکی از علل اصلی آلودگی هواست.
با وضعیت مصرف سوخت خودروها صحبت از کاهش آلودگی هوا شوخی است
علیمردانی با اشاره به اینکه جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی و خودروهای برقی به جای خودروهای عمومی دیزلی باید در اولویت باشد، گفت: همچنین باید کارخانههای اطراف تهران را تا حد امکان بهینهسازی کنیم تا با محیطزیست سازگار شوند. تا زمانی که خودروهای ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۰ تا ۱۵ لیتر (بسته به میزان ترافیک) سوخت مصرف میکنند، صحبت از کاهش آلودگی بیشتر شبیه شوخی است.
باید بتوانیم بر بستر آموزش مجازی در چنین شرایطی تکیه کنیم
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ضرورت تقویت آموزش مجازی، خاطرنشان کرد: باید بستر آموزش مجازی تقویت شود تا در چنین شرایطی بتوانیم از آن استفاده کنیم. پلتفرم آموزش مجازی باید شکل بگیرد. بسیاری از روستاهای ما جمعیت زیر ۲۰ خانوار دارند و ساخت و نگهداری مدرسه در آن مناطق بهصرفه نیست. میتوانیم به هر دانشآموز لپتاپ بدهیم و بهترین معلمان کشور برای آنها آموزش ارائه کنند.
با تقویت آموزش مجازی هزینه ساخت مدارس کاهش مییابد
وی در ادامه با اشاره به لزوم بازبینی محتوای آموزشی و همینطور پلتفرمهای مجازی، افزود: دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی سن کمی دارند و نمیتوانند در برخی از مناطق کشور برای تحصیل از خانواده جدا شوند. اما با آموزش مجازی میتوانند در کنار خانواده تحصیل کنند و ما هم هزینه ساخت مدرسهای که کیفیت آموزش آن پایین است را کاهش میدهیم. الان در برخی روستاها یک نفر مجبور است به طور همزمان به ۶ پایه درس بدهد؛ کیفیت چنین آموزشی طبیعی است که پایین باشد.
پلتفرمهای آموزش مجازی یک ظرفیت در شرایط آلودگی هوا و بحرانها به شمار میروند
علیمردانی با اشاره به ویژگیهای یک پلتفرم خوب آموزش مجازی، خاطرنشان کرد: این آموزش مجازی باید شبیه مدرسه واقعی باشد. حضور و غیاب هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با اثر انگشت انجام شود تا معلوم شود دانشآموز پای کلاس درس است و والدین به جای او حضور ندارند. زنگ صبحگاه داشته باشد، آموزش عمومی و اخبار و تحلیل روز ارائه شود، زنگ تفریحها مشخص باشد و همه چیز مثل یک مدرسه واقعی طراحی شود.
وی در پایان بیان کرد: چنین پلتفرمی علاوه بر کمک در شرایط اضطراری مثل آلودگی هوا یا بحرانها، در مناطقی که جمعیت کم دارند نیز میتواند جایگزین بسیار خوبی برای کلاس فیزیکی باشد.
منبع: ایسنا