حمیدرضا نوربخش: سند موسیقی در حال بازنگری است/ کلارا بوکوچاوا: استعدادهای بینظیری در شهرستانها وجود دارد
نشست خبری «دهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا» با حضور «حمیدرضا نوربخش» مدیرعامل خانه موسیقی، «کلارا بوکوچاوا» دبیر فستیوال و «نصیر حیدریان» داور فستیوال در خانه موسیقی برگزار شد.
نشست خبری «دهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا» با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، کلارا بوکوچاوا دبیر فستیوال و نصیر حیدریان داور فستیوال در خانه موسیقی برگزار و تاکید شد که استعدادهای جوانی در کشور هستند که زمینه ظهور و بروزشان بسیار اندک است و این فستیوال تلاش می کند تا استعدادهای جوان و درخشان پیانو نواری را کشف و به جامعه هنری معرفی کند.
اگرچه موضوع نشست امروز (20 آبان) فستیوال پیانو کلارا بود؛ اما مسائل مهم دیگری که مرتبط به حوزه موسیقی است نیز مورد بررسی و پرسش خبرنگاران قرار گرفت. که از آن جمله می توان به بحث مهم سند موسیقی اشاره کرد.
نوربخش در پاسخ به پرسشی که مردانه بودن سند موسیقی را مورد تاکید قرار داده بود؛ گفت: در سند قبلی موسیقی به موسیقی زنان اشاره شده بود، اما اشاره کمی داشت. با این حال سند موسیقی در حال بازنگری است. در این اتفاق موسیقی زنان مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و به شورای عالی فرهنگی فرستاده شده و منتظر نتیجه هستیم.

کشف استعدادهای جوان
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در بخش اول این نشست خاطر نشان کرد: مقدمات دهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا در حال انجام است و این رویداد فرهنگی ۲۵ تا ۲۷ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. و باید گفت رویدادی موفق و تاثیرگذار است و در کشف استعدادها خوب عمل کرده و هرسال کارش را بهتر از قبل پیش برده است.
او دلیل موفقیت این فستیوال را وجود هنرمند و مدرس موسیقی خانم کلارا بوکوچاوا از کشور گرجستان دانست و افزود: ایشان سالها در ایران حضور داشتهاند و به مدت ربع قرن تاثیر زیادی ایجاد کردهاند. شاهد بودهام که استعدادهای شهرستانی در فستیوال حضور مییابند و تحت نظارت خانم کلارا کار میکنند. او دلسوز است و نگاهش کاملا هنری است و هرگز نگاه تجاری ندارد.
رییس خانه موسیقی در ادامه از انتشار فراخوان بخش ایرانی این فستیوال در روزهای آینده خبر داد و توضیح داد: در پیانونوازی دو بخش ایرانی و کلاسیک داریم. در بخش ایرانی، پیشینهای بیش از شصت سال وجود دارد که استاد محجوبی آغازگر آن بود. هرچند پیانو سازی غربی است، اما از زمان استاد محجوبی، این ساز با رپرتوار ایرانی نیز نواخته میشود. موسیقی ایرانی وجوه گوناگونی دارد؛ از جمله بزرگانی چون جواد معروفی که اگرچه سبک متفاوتی از محجوبی داشتند، اما در مجموع در چارچوب موسیقی ایرانی قرار میگیرند. . انشالله شاهد کشف استعدادهای خوب باشیم و آنها را به جامعه موسیقی کشور معرفی خواهیم کرد.
مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت: به دلیل استقبال پرشور متقاضیان، فراخوان را تا دهم آذرماه، تمدید میکنیم.

نمیخواهیم با دولت پیوند بخوریم
نوربخش تاکید کرد: ما خودمان نمیخواهیم جشنواره را با حمایتهای دولتی برگزار کنیم و هنرمندان هم این را نمیخواهند. نمیخواهیم با دولت پیوند بخوریم. البته فرهنگسرای نیاوران تخفیفهایی را قائل شده که اگر حمایت محسوب شود، از آنها سپاسگزاریم.
کلارا بوکوچاوا : استعدادهای درخشانی در شهرستانها حضور دارند
در ادامه کلارا بوکوچاوا نوازنده پیانو و از چهرههای شاخص موسیقی کلاسیک در ایران به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: با کمک خانه موسیقی و شما خبرنگاران است که انعکاس خبر بهتر خواهد بود.
کلارا بوکوچاوا افزود: من روی بچههای شهرستان تاکید دارم چون استعدادهایشان، بینظیر است. آنها از سراسر ایران، باید بیایند و تشویق شوند و مورد حمایت قرار گیرند.
او ادامه داد: همانطور که آقای نوربخش گفتند، امسال بخش قطعات ایرانی را داریم و باید دید چه نتیجهای خواهیم گرفت و باید ببینم استقبال خواهد شد یا خیر.
او همچنین خاطر نشان کرد: شرکت کنندگان در این فستیوال باید قطعاتی از دوره باروک، یک قطعه رمانتیک، کلاسیک و سونات اجرا خواهند کنند که روال معمول همه فستیوالها است.
نصیر حیدریان: مردم ایران و اتریش علاقهمندترین مردم به موسیقی هستند
در بخش دیگر این نشست «نصیر حیدریان»، داور فستیوال و رهبر ارکستر سمفونیک ایران، ضمن تقدیر از تداوم این رویداد بیان کرد: از خانه موسیقی تشکر میکنم که طی ده سال گذشته این جشنواره را با کیفیت و استاندارد بالا برگزار کرده است. هدف اصلی ما رقابت نیست، بلکه ایجاد فرصتی برای آشنایی و تعامل هنرجویان از استانها و شهرستانها با یکدیگر است. موسیقی ایرانی علمی گسترده است و باید جوانان از آن بهره ببرند. در میان کشورهایی که دیدهام، مردم ایران و اتریش علاقهمندترین به موسیقی هستند و برگزاری چنین رویدادهایی موجب افزایش این علاقه خواهد شد.
حیدری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار «آوش» درباره درباره معیار داوری آثار گفت: نوازنده باید در درجه نخست از مهارت تکنیکی برخوردار باشد. پس از آن، پایبندی به سبک اهمیت دارد؛ مثلاً اگر قطعهای از باخ با سبک شوپن نواخته شود، نشان میدهد هنرجو درک درستی از سبک ندارد. در این جشنواره تلاش میشود تا ضمن رعایت اصول فنی، خلاقیت هنری نیز مورد توجه قرار گیرد.
حمیدرضا نوربخش نیز در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار آوش درباره فراهم کردن زیرساختهای اجرا در استانها گفت: تاکنون بیشتر اجراها در تهران بوده، اما در یک یا دو مورد مانند شیراز نیز اجرا داشتیم. اهمیت دارد که اجراها در استانها هم برگزار شود، هرچند محدودیتهایی وجود دارد؛ برای مثال دو استعداد از استان قم داشتیم که هنوز مشخص نیست امکان اجرای زنده در این شهر فراهم شود یا خیر.

گفتنی است؛ فراخوان دهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا برای پنج گروه سنی منتشر شده است و مهلت ارسال آثار تا امروز ۲۰ آبان بود، اما این فرصت تا ۱۰ آذر تمدید شد. این رویداد از ۲۵ تا ۲۷ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.