EN
به روز شده در
کد خبر: ۵۶۲۷۱

کتاب فروشی تخصصی سینما راه‌اندازی می‌شود

مشاور فرهنگی خانه سینما، تاسیس کتاب فروشی تخصصی سینما را از برنامه‌های این مرکز عنوان کرد و گفت: همانطور که می‌دانید در تهران متاسفانه کتابفروشی که بتواند همه عناوین را زیر یک سقف بیاورد کمتر سراغ داریم. اگر بتوانیم مرکز تخصصی برای دسترس پذیری کتاب‌های سینمایی فراهم کنیم این فعالیت به نفع سینماگران و دانشجویان سینما خواهد بود.

کتاب فروشی تخصصی سینما راه‌اندازی می‌شود

فرهاد توحیدی ضمن تشریح برنامه‌های کوتاه مدت فرهنگی این نهاد صنفی اظهار کرد: درست است که مهمترین ماموریت خانه سینما فعالیت صنفی است اما نمی‌توانیم خانه سینما را به اعتبار ماهیت کاری که اصناف و اعضا دارند از حوزه فرهنگ جدا کنیم. در اساسنامه خانه سینما هم ذیل ماده ۳ کمک به فعالیت‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی برای ارتقاء دانش معنوی و حرفه‌ای اعضا از جمله اهداف خانه سینما ذکر شده است.

خانه سینما ، هیات رئیسه و مدیرعامل نیز فعالیت‌های فرهنگی دیگری را به صورت مستمر در طول سال تعریف می‌کنند.

جشن خانه سینما

توحیدی با بیان اینکه از مهمترین فعالیت‌های خانه سینما برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران است، خاطرنشان کرد: متاسفانه این جشن به دلایل مختلفی چندسالی برگزار نشده و امیدواریم سال آینده بعد از ۵ دوره وقفه (با داوری) برگزار شود.

مشاور فرهنگی خانه سینما با بیان اینکه برگزاری انتخاب کتاب سال سینمایی هم که چند دوره توقف داشته، قرار است دوباره احیا شود، ادامه داد: در حال حاضر در حال تدوین برنامه بلند مدت فرهنگی هستیم و به موازات آن برنامه‌های کوتاه مدتی داریم که به زودی آنها را آغاز می‌کنیم.

او با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت در خانه سینما، بیان داشت: برنامه کوتاه‌مدت مهم خانه سینما، برگزاری نهمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی است که برگزاری آن چند سال به تعویق افتاده است. این جایزه در هر دوره در دو رشته تالیف و ترجمه اهدا می‌شد، و افزون بر آن معرفی ناشر برگزیده و نکوداشت چهره فرهنگی برگزیده نیز در این مراسم صورت می‌گرفت.

فراخوان نهمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی به زودی منتشر می‌شود و مراسم پایانی نیز در اردیبهشت ۱۴۰۵ برگزار خواهد شد. در نهمین دوره کتاب‌هایی که از آغاز سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۳ منتشر شدند، مورد داوری قرار می گیرند.

مشاور فرهنگی خانه سینما با بیان اینکه آیین‌نامه مشخصی برای این انتخاب کتاب سال نوشته خواهد شد، بیان داشت: امیدوارم بتوانیم به شکل خوبی از ناشرین، مولفان و نویسندگانی که در این ۴ سال کتاب داشتند، قدردانی کنیم . به زودی فراخوان این رویداد منتشر خواهد شد. امیدواریم با آغاز به کارهیات داوران بتوانیم در اردیبهشت ۱۴۰۵ عناوین را اعلام و جوایز را اهدا کنیم.

توحیدی با بیان اینکه ماهیت کار خانه سینما فرهنگی است، افزود: حتی در آن گروهی از اصناف که حرفه‌شان صد در صد فنی است، می‌باید در قالب کار گروهی و با در نظر داشت معیارهای زیبایی‌شناختی تخصص خود را عرضه کنند. بستر مشترک تولید فیلم، بستر فرهنگی است. خانه سینما تنها در حوزه تامین بیمه و مسائل معیشتی فعالیت نمی‌کند و گمان ما این است که این ماموریت اگر کمتر از ماموریت اول نباشد همپا و هم عرض ماموریت اول است.

او با بیان اینکه اعضای صنوف نیازمند بازآموزی همیشگی هستند، گفت: قطعا کسی که از دانشکده و مدرسه سینمایی فارغ التحصیل می‌شود و یا به شکل تجربی سینما را می‌آموزد و فیلم می‌سازد، نباید گمان کند کارش تمام شده است، زیرا ما همواره درحال فراگیری هستیم. به ویژه آنکه فعالیت‌هایی که انجام می‌دادیم امروز در سایه تحولات فناورانه شکلش دگرگون شده است و اگر نتوانیم تحولات را فهم کنیم و با آن ارتباط برقرار کنیم در ساخت محصولات جدید مشکل خواهیم داشت.

همایش هوش مصنوعی

مشاور فرهنگی خانه سینما خاطرنشان کرد: امروز در همه دنیا و در همه حوزه‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌شود؛ در حوزه‌های فنی‌تر سینما و در حوزه نرم افزاری یعنی دخالت هوش مصنوعی در نوشتن فیلمنامه هم مرسوم شده است. به کمک هوش مصنوعی به عنوان دستیار فیلمنامه‌نویس کار هنری نوشته می‌شود، بحث اخلاق حرفه‌ای است. البته در این زمینه بحث اخلاق حرفه‌ای و چگونگی بهره‌برداری از هوش مصنوعی و حد و مرزهای استفاده از آن در تمام دنیا مطرح است که ما نیز باید به طور مشروح به آن بپردازیم. به همین دلیل درصدد هستیم تا همایشی در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی در تولیدات سینمایی با کمک متخصصینی که در این زمینه دستاوردهای بزرگی نصیبشان شده برگزار کنیم. از آنها درخواست کرده‌ایم تا تجربیات خود در زمینه تاثیر این دانش را با اعضاء خانه سینما در میان بگذارند.

توحیدی با بیان اینکه اساسا سینما یکی از حوزه‌هایی است که مطالعات بین رشته‌ای در آن جذاب است، گفت: پیش بینی شده نمایش فیلم‌هایی با کمک انجمن‌های مختلفی مثل انجمن جامعه شناسی ایران داشته باشیم تا فیلم‌ها از زاویه نگاه بین رشته‌ای و ... تحلیل شود که با نقد فیلم قطعا متفاوت خواهد بود. در مجموع تصور می کنیم لازم است به دیدگاه‌هایمان وسعت ببخشیم و با مطالعات بین رشته‌ای بیشتر آشنا شویم و از مختصصینی که در این حوزه کار می‌کنند، استفاده کنیم.

فیلمنامه؛ بحران اصلی سینمای ایران

این فیلمنامه‌نویس سینما همچنین بیان داشت: از نکات دیگری که در دست بررسی قرار گرفته؛ چالش‌های فیلمنامه نویسی است. فیلمنامه به عنوان سندی که سینما از آن آغاز می‌شود همواره محل مناقشه بوده و بسیاری معتقدند که یکی از بحران‌های سینمای ایران فیلمنامه است به همین دلیل این ادعا باید موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه از دیگر برنامه‌های خانه سینما تاسیس کتاب فروشی تخصصی سینما است، بیان داشت: همانطور که می‌دانید در تهران متاسفانه کتابفروشی که بتواند همه عناوین را زیر یک سقف بیاورد کمتر سراغ داریم. البته چند کتاب فروشی وجود داشتند که کتاب‌های سینمایی را عرضه می‌کردند اما امروز این فعالیت را ترک کردند و به کار فرهنگی دیگری مشغول شده‌اند و متاسفانه امروز سینماگران و دانشجویان سینما با چنین خلایی روبرو هستند که وقتی برخی کتاب‌ها تمام می‌شوند نسخه‌هایی از آنها در دست نیست به همین دلیل اگر بتوانیم مرکز تخصصی برای اینکار فراهم کنیم که با کتابخانه خانه سینما هم در ارتباط باشد این فعالیت به نفع سینماگران و دانشجویان سینما خواهد بود.

توحیدی با بیان اینکه سینما درحال دگرگونی است، اظهار داشت: در دو سه سال اخیر شکل تولید فیلم‌ تغییر کرده و افزون بر تحولات فناورانه، تحولات اجتماعی نیز مناسبات تولید فیلم را در ایران دگرگون کرده است. در نتیجه ساز و کارهای گذشته تولید فیلم در ایران پاسخگوی وضعیت جدید نیست، و می‌باید قواعد تازه‌ای برای دوران تازه وضع کرد.

او ادامه داد: تحولات اجتماعی بسیاری از فیلمسازان را بدین نتیجه رسانده که بدون پروانه ساخت کار کنند و به همین دلیل تعدادی فیلم‌ زیرزمینی ساخته شده است. در چنین شرایطی وزارت ارشاد و خانه سینما ناگزیر هستند برای این وضعیت فکری کنند. سوال این است که آیا هنوز می شود مانند قبل فیلم ساخت؟ تصورمن این است که در چنین زمانه ای شاید دولت باید با تصدی‌گری خداحافظی کند و این کار را به نهادهای صنفی بسپارد.

توحیدی با بیان اینکه نهاد صنفی امروز با دولت رابطه متوازنی دارد، بیان داشت: طبیعی است که بر سر آینده فیلمسازی در ایران باید به تفاهماتی برسند و این تفاهمات باید برمبنای تحولات اجتماعی و فناورانه باشد و باید به شکلی برنامه ریزی کرد که جایگاه سینمای ایران که در طول ۴۰ سال به سختی به دست آمده و فیلمسازان ایرانی با خلاقیت و به سختی توانستند این جایگاه را حفظ کنند و صندلی سینمای ایران را که در جشنواره‌ها ، مجامع و به شکل محدودی در اکران‌های بین‌المللی حفظ شده را توسعه بدهد.

سینما صنعت ارزآوری است

مشاور فرهنگی خانه سینما با بیان اینکه سینما صنعت ارزآوری است، گفت: سینما می‌تواند چهره کشور را به دنیا معرفی کند. در دنیایی که همه با تصویر صحبت می کنند نمی‌توانیم جای سینمای ایران را خالی بگذاریم؛ باید از ابزارها در جهت معرفی هرچه بیشتر مردم و فرهنگ کشور به همه جهانیان استفاده کنیم و با زبان سینما توهمات علیه ایران را از بین ببریم. دنیا باید از طریق سینما با فرهنگ غنی ایران آشنا شود و این امر مستلزم بازاندیشی در ساخت فیلم‌ها و یافتن تعریف‌های تازه برای اموری است که تا دیروز تابو شمرده می‌شدند.

توحیدی در پایان بیان داشت: در مجموع می‌توان گفت ماموریت خانه سینما این است که سازوکار ساخت و نمایش فیلم را با توجه به تحولات فناورانه و اجتماعی بازتعریف و تسهیل کند.

برچسب ها

ارسال نظر

آخرین اخبار