باید اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا تشکیل شود
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است اتاق مشترک بازرگانی میان ایران و آمریکا تشکیل شود زیرا ورود بخش خصوصی برای واردات اقلام مصرفی و کشاورزی مزیت دارد.
حشمتالله فلاحت پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با آوش بااشاره به مذاکرات ایران و آمریکا در زوریخ گفت: باتوجه به توافق ژنو یعنی توافقی که میان ایران و آمریکا حاصل و نخستین گام مثبت برای تبدیل تفاهمنامه به توافق یا توافقنامه برداشته شد، باید اتاق مشترک بازرگانی میان ایران و آمریکا تشکیل شود.
او افزود: یکی از راهکارهایی که طرفین در این توافق بر آن تفاهم کردهاند، آزادسازی اموال، منابع و پولهای مسدودشده ایران است. بر این اساس قرار است بخشی از این منابع آزادشده در اختیار ایران قرار گیرد تا ایرانیان بتوانند در ازای آن اقلام مصرفی، کالاهای کشاورزی، مواد خوراکی و دارو وارد کنند.
فلاحت پیشه تصریح کرد: برای انجام چنین کاری لازم است اتاق مشترک بازرگانی میان ایران و آمریکا شکل بگیرد زیرا ورود بخش خصوصی به این حوزه مزیت دارد. این یک اصل پذیرفتهشده در دنیاست که دولتها معمولاً در حوزه تجارت کارآمدی لازم را ندارند و نمیتوانند بهخوبی در این عرصه ایفای نقش کنند.