هزینه سرسام آور تعمیر پراید ؛ قیمت قطعات خودرو اعلام شد
پراید، همچنان ارزان یا سوار بر موج گرانی قطعات؟ با افزایش سرسامآور قیمت موتور کامل تا ۴۲ میلیون تومان، اقتصاد مالکیت پراید زیر فشار نوسانات بازار قرار گرفته است. دیگر خرید قطعه صرف نیست؛ سرویس به موقع، تنها ترمز مالی برای جلوگیری از تعمیرات میلیونی است.
قیمت قطعات پراید همیشه ثابت نیست و نوسانات بازار، برند قطعات و کیفیت آنها، هزینه تعمیر این خودرو پرطرفدار را به شدت بالا برده است. خرید تنها یک موتور کامل میتواند بین ۳۰ تا ۴۲ میلیون تومان خرج روی دست مالک بگذارد و سرویس به موقع خودرو، کلید کاهش این هزینههاست.
موتور و قطعات؛ خرج سنگین روی دست راننده
هزینه خرید موتور کامل پراید از حدود ۳۰ تا ۴۲ میلیون تومان متغیر است و این تنها یکی از اقلام پرهزینه خودرو به شمار میرود. سایر قطعات مانند تسمه تایم، شمعها، فیلتر روغن و لنت ترمز نیز بسته به برند و کیفیت، هزینههای متغیری دارند که باید در بودجه ماهانه راننده لحاظ شود.
برای استفاده بهینه از پراید و کاهش هزینههای تعمیر، انجام سرویسهای منظم الزامی است:
روغن موتور هر ۵ تا ۶ هزار کیلومتر تعویض شود، مخصوصاً رانندگانی که در مسیرهای کوتاه و پر ترافیک حرکت میکنند.
فیلتر روغن هم همراه روغن موتور باید عوض شود.
روغن ترمز هر دو سال یک بار نو شود تا رطوبت باعث کاهش کارایی ترمز نشود.
ضدیخ هر ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر یا سالی یک بار تعویض شود، چه در تابستان باشد چه زمستان.
شمعها بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر چک شوند و در صورت بدکار کردن موتور زودتر تعویض شوند.
تسمه تایم حداکثر هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود تا خطر آسیب جدی به موتور کاهش یابد.
لنت ترمزهای جلو و عقب در هر سرویس دورهای بررسی شوند و در صورت وجود صدا، لرزش یا کاهش قدرت ترمز، سریع اقدام شود.
چرا سرویس به موقع اهمیت دارد؟
تعمیرات دیرهنگام و استفاده از قطعات بیکیفیت میتواند علاوه بر افزایش هزینهها، امنیت راننده و سرنشینان را به خطر بیندازد. سرویس منظم و تعویض به موقع قطعات، ضمن کاهش هزینههای سنگین، عمر خودرو را افزایش میدهد و از خطرات جدی در جاده جلوگیری میکند.
با توجه به نوسانات بازار و تفاوت کیفیت قطعات، مالک پراید باید به سرویسهای دورهای اهمیت ویژه بدهد. تعویض به موقع روغن، فیلترها، شمعها، تسمه تایم و لنت ترمز، نه تنها هزینههای سنگین تعمیرات را کاهش میدهد بلکه امنیت خودرو و سرنشینان را تضمین میکند. پراید، خودرو ارزان و محبوب، با سرویس منظم میتواند اقتصادی و ایمن باقی بماند.
لیست قیمت قطعات اصلی پراید ۱۴۰۴
|
ردیف |
قطعه |
بازه / قیمت نمونه (تومان) |
|---|---|---|
|
1 |
موتور کامل پراید یورو 2 |
31 تا 42 میلیون |
|
2 |
موتور کامل پراید 4 |
30 الی 42 میلیون |
|
3 |
کارتل روغن |
490 الی 890 |
|
4 |
سرسیلندر |
5.4 تا 13 میلیون (بسته به کاربراتوری، یورو 2 و 4 قیمت ها متفاوت ) |
|
5 |
لاستیک دو حلقه |
3.4 تا 3.8 میلیون |
|
6 |
کیت کلاچ (دیسک و صفحه) |
2.7 تا 4.5 میلیون(بازه برندها و کیفیتها فرق دارد) |
|
7 |
لنت ترمز جلو |
240 تا 970 هزار |
|
8 |
لنت ترمز عقب |
170 تا 650 هزار |
|
9 |
تسمه تایم |
300 تا یک میلیون و 200 (بسته به شرکتی یا معمولی یا کیت کامل) |
|
10 |
تسمه دینام (معمولی وهیدرولیک) |
150 تا 390 هزار |
|
11 |
تیغه برف پاک کن |
75 هزار تا 1.1 میلیون (پلاستیکی یا استیل) |
|
12 |
شمع (هر عدد) |
30 الی 150 هزار (برند و نوع/ایریدیوم یا معمولی) |
|
13 |
فیلتر هوا، روغن و بنزین |
49 تا 150 هزار (فلزی یا پلاستیکی). |
|
14 |
اورینگ منیفولد هوا / واشر |
40 تا 200 هزار (بسته به پک و برند) |
|
15 |
واشر منیفولد دود |
65 تا 150 هزار (نمونههای فلزی/کاغذی، برندهای مختلف) |
|
16 |
واشر گلویی اگزوز |
40 تا 150 (مدل و جنس متغیر) |
|
17 |
واشر کارتل و توری اویلپمپ |
60 تا 130 هزار |
|
18 |
اویلپمپ |
840 هزار تا یک میلون و 200 |
|
19 |
فشنگی روغن |
72 تا 200 هزار |
|
20 |
شلنگهای بخار روغن |
40 تا 150 هزار |
|
21 |
دریچه گاز و واشر درب سوپاپ |
50 تا 120 هزار |
|
22 |
واترپمپ |
756 هزار تا یک میلیون و 300 |
|
23 |
تسمه دینام (معمولی وهیدرولیک) |
150 تا 390 هزار |
|
24 |
تسمه کولر |
180 تا 350 هزار (از قدیمی تا شرکتی) |
|
25 |
کاتالیزور |
1 میلیون و 800 تا 5 میلیون و 500 (یورو 2 گرانتر است و قیمت برندهای مختلف متفاوت) |
|
26 |
سوزن انژکتور (هر عدد) |
520 تا 900 هزار |
|
27 |
ترموستات |
95 الی 400 هزار (بسته به برند و درجه باز شدن) |
|
28 |
رادیاتور آب |
1 میلیون و 485 تا 2 میلیون و 500 (نمونههای مختلف، برند و کیفیت متفاوت) |
|
29 |
منبع انبساط |
105 الی 200 هزار(نمونههای ساده موجود در بازار) |
|
30 |
ضد یخ (1 لیتری) |
73 تا 200 هزار (برندها و غلظت متفاوت) |
|
31 |
شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط |
50 تا 130 هزار(بسته به برند) |
|
32 |
شلنگ بالای رادیاتور |
130 تا 185 هزار (نمونهٔ آرپیکو/الما و غیره |
|
33 |
شلنگ پایین رادیاتور |
150 تا 175 هزار |
|
34 |
شلنگ بخاری کوتاه |
85 200 هزار |
|
35 |
شلنگ بخاری بلند |
150 تا 200 هزار (بستگی به نوع و پک) |
|
36 |
فشنگی آب (سنسور دما/فشنگی آب) |
65 تا 202 هزار (نمونههای معمولی و اصلی) |
|
37 |
پایه دستهموتور جلو |
270 تا 740 هزار (بسته به شمارهٔ دسته و برند؛ شمارهها 1/2/3 قیمت متفاوت دارند) |
|
38 |
دستهموتور بالا راست |
(جزو دسته موتورهای شماره 1/2/3) 240 تا 600 |
|
39 |
دستهموتور جلو گرد |
270 تا 435 (نمونههای «گرد» یا شماره 2) |
|
40 |
رام زیر موتور |
650 هزار تا یک میلیون و 100 مجموعه دستهها قیمت جمعی متغیر |
|
41 |
پمپ بنزین برقی داخل باک |
2 میلیون و 200 تا 2 و 800 |
|
42 |
شلنگ برگشت از صافی به پمپ |
550 تا 900 هزار |
|
43 |
منبع کنیستر |
90 تا 430 هزار |
|
44 |
گیربکس کامل |
17 میلیون تا 30 (131 – 132 – 141 – یورو 4 قیمت متفاوت) |
|
45 |
کیت کلاچ (دیسک و صفحه) |
2 میلیون و 700 تا 4 میلیون و 500 (بازه برندها و کیفیتها فرق دارد) |
|
46 |
سیم کلاچ |
88 تا 700 (نوع فابریک یا طبی گرانتر است) |
|
47 |
بوشهای پدال کلاچ و ترمز (دوتایی) |
10 الی 30 هزار |
|
48 |
بوشهای دوشاخه کلاچ و گیربکس |
50 تا 200 هزار |
|
49 |
لیور دستهدنده کامل |
530 هزار تا یک میلیون |
|
50 |
بوش لیور |
50 تا 180 هزار |
|
51 |
دنده کیلومتر داخل گیربکس |
60 تا 220 هزار (خورشیدی و النگویی تفاوت دارد) |
|
52 |
سنسور کیلومتر |
200 تا 900 هزار (بسته به نوع و برند) |
منبع: گسترش نیوز